lördag 19 januari 2013

NoTrip.

För ca en vecka sedan var det bestämt. Jag kommer inte att åka till England som Au Pair.  Jag har blivit nekad resa hos två föreningar, EF Cultural Care och STS. Jag fick ideén att åka till USA med EF när de kom till min skola våren 2011 och informerade om deras möjlighet att skicka Au Pairer till USA ett år. Jag fastnade direkt. Jag började skriva min ansökan hösten 2011 och den blev klar (ink körkort och referenser) i mars 2012. Skickade in ansökan ( som jag hade jobbat rumpan av mig för att få så perfekt som möjligt) och fick ett samtal i början på April där de berättade att "vi kommer tyvärr inte kunna skicka iväg dig till USA pga din nötallergi" . Jag sa då "NÄHÄ?!?!" Så var mina planer för året 2012/2013 förstörda.

Under sommaren kom jag över STS och såg att de skickade Au Pairer till England, jag mailade dem och berättade om min nötallergi och frågade om det skulle vara ett problem att hitta en familj på grund utav den, det skulle det inte. Jag ba VAD BRA! =D . Skickade in programavgift och försäkring på massa pengar och fixade min ansökan. Denna var inte lika lång och detaljerad som EF's var så denna gång gick det fort. Alla papper var klara i slutet av september och jag blev antagen 10'onde Oktober. I december hade jag hört nada från STS så jag skickade iväg ett mail och frågade hur det gick, till svar fick jag : " vi har tyvärr problem att hitta en familj på grund utav din nötallergi". Blev så arg. Sa då att jag fått förklarat för mig att mina allergier INTE skulle vara ett problem och nu är det anledningen till att jag inte får åka?! Efter lite luskande så var det inte bara mina allergier som var ett problem utan hela mitt liv.

Det var inte bra att jag:
- Hade pojkvän: Värdfamiljer ser det som ett problem att au pairer är i ett förhållande...
- Bara kunde vara borta 6 månader
- Är allergisk mot nötter
- osv osv


Jag fick då vänta en månad till innan jag kunde få mina pengar tillbaka. Det var i alla fall bra. Att får man ingen familj inom 3 månader får man pengarna tillbaka. Detta var det enda som var bra.


Sammanfattning:

Har du en pojkvän/flickvän, har någon form av allergi, kan vara borta en begränsad tid, inte kommer sakna din familj och dina vänner så är det ingen ide att du söker. Du kommer bara bli besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar